Fodpleje og fodsygdomme

Fodpleje er som i ordets betydning pleje af fødderne, som er betydningsfuldt, da fødderne skal bære hele kroppen livet igennem. Fra barns ben må man vænne sig til vigtigheden af ordentligt fodtøj, som bevarer fodens form og sikrer fodens bevægelighed. Derved holdes fødderne sunde og smidige, og risikoen for ubehageligheder minimeres.

Fodproblemer kan resultere i en forkert holdning og danne grundlaget for forskellige lidelser i ankelled, knæled, bækken og ryg.

Med fornuftigt fodtøj og et jævnligt besøg hos fodplejeren, kan man nå langt for at bibeholde sunde fødder, men den daglige pleje er også af stor betydning for at undgå fod- og neglesygdomme:

Behandlingen hos en fodplejer starter med et behageligt fodbad, så negle og evt. hårdhudsdannelser bliver blødt op. Opblødningen sikrer, at klienten ikke mærker ubehag ved negleklipningen, hvis disse er hårde og fortykkede, og at oprensning og skalpering glider smertefrit.

Foden gennemgås for evt. deformiteter, og fod- og neglesygdomme. Neglene klippes, files og renses for døde hudceller, sæberester og neglebånd. Fodplejeren skalperer den hårde hud, og fjerner ligtorne og afhjælper nedgroede negle med bøjlebehandling. Desuden vejledes i brug af fornuftigt fodtøj og daglig fodpleje, alt efter klientens problemstillinger.

Behandlingerne vil først og fremmest være behandlingsrelaterede,men indeholder også en kosmetisk del, så klienten får fuldt udbytte af fodbehandlingen, og forlader klinikken med pæne og velsoignerede fødder. Fodpleje henvender sig til alle, lige fra ældre som har svært ved selv, at varetage den almindelige fodbehandling, til de som har fodproblemer, og de som ønsker velvære og forkælelse af fødderne. Der ydes tilskud til pensionister med helbredskort, hvilket jeg også kan være behjælpelig med at søge Der ydes fodpleje til diabetikere også.

Min erfaring med fodpleje er, at jævnlig pleje giver smukke fødder og kan rette op på både nedgroede negle, da det tit er fordi, de er klippet forkert, og hård hud, da det ofte er fordi, man ikke får smurt fødderne, går i forkert fodtøj og ikke bruger en fodfil engang imellem.

Gå tilbage til behandlinger.